Relax Line
Image default
Feesten

Zo leer je ontspannen

De ene persoon is meer gevoelig voor stress dan een andere persoon, zeggen ze wel eens. Dat klopt, maar dat wil niet zeggen dat je direct een situatie hebt die je niet kunt verbeteren. Het kan vaak namelijk wel: wat meer ontspannen. Er is alleen niet direct een snelle oplossing voor. Het is een proces om te leren ontspannen en je moet ermee aan de slag.

Tip tegen stress in de ochtend

Sommige mensen gaan in de ochtend, net als ze wakker zijn al lopen malen met allerlei gedachten. De stress van wat er die dag allemaal moet gebeuren komt als een stille lawine over je heen. Wat een slecht begin van de dag. En toch doen heel veel mensen dit. De oplossing? Ten eerste is het van belang dat je beseft waar je met je gedachten mee bezig bent. Daarnaast kan het helpen om te beginnen met een dankbaarheidsboekje. Daarin zet je elke ochtend waar je dankbaar voor bent. Hoeveel dingen? Dat mag je zelf bepalen, maar standaard 3 dingen is vaak al meer dan voldoende. Het lijkt te simpel voor woorden, maar het werkt voor heel veel mensen. Op deze manier focus je namelijk op de dingen waar je blij mee bent. Dat werkt enorm goed tegen stress.

Overzicht en kennis

Spanning ontstaat ook als je geen overzicht hebt of als je het ontbreekt aan kennis. Stel je bent bang voor een soa maar je neemt geen sexual transmitted disease testing af bij de GGD. Dan kan het zijn dat je daar veel stress van krijgt. Het werkt ook zo met het werk: als je geen overzicht hebt van wat er allemaal moet gebeuren en wat je wil gaan doen, veroorzaakt dat stress. Je hebt geen inzicht in wanneer het werk af is en kan zomaar ineens geconfronteerd worden met spoedklusjes die je vergeten was.

Kortom? Zorg ervoor dat je de situatie dus juist onder ogen komt. Dat geeft spanning in het begin, maar door te blijven ervaren en voelen, zul je dan zien dat de spanning zakt.